A támogatási igénylés benyújtásának határideje: 2016. augusztus 19. 23:59 óra
- tisztában vannak azzal, hogy a lányokban és családjukban fel kell ébreszteni a motivációt a tanulásra, és tudatosítani kell körükben az iskolázottság munkaerő-piaci hasznát,
- a bevont célcsoport körében preventív célú programokkal csökkentik az iskolai lemorzsolódást és növelik a továbbtanulási esélyeket,
- személyes támogatás (mentorálás) biztosításával mozgósítják az egyéni, családi és helyi közösségi erőforrásokat a korai iskolaelhagyással veszélyeztetett gyermekek esélyeinek növelése érdekében,
- a program hatékonyságának növelése érdekében együttműködnek a lányok oktatási intézményeivel és a gyerekkel foglalkozó helyi szakemberekkel, szolgáltatásokkal, közreműködik a szakmai segítőhálózat kiépítésében.
Maximális támogatási intenzitás mértéke: 100 %.
- helyi önkormányzatok és nemzetiségi önkormányzatok,
- szociális és gyermekjóléti intézmények, valamint
- olyan civil szervezetek és egyházi jogi személyek pályázhatnak, amelyek tapasztalattal rendelkeznek a rászoruló, hátrányos helyzetű gyerekek vagy a roma nők esélyeit növelő munkában.
- Szükségletfelmérés – a célcsoport kiválasztása tekintetében a lemorzsolódási tüneteket mutató lányok toborzása, szükségleteik beazonosítása;
- Egyéni és családi mentorálás biztosítása a célcsoport számára a támogatási időszak alatt folyamatosan;
- Önkéntesek (a helyi közösségben vagy országosan elismert roma személyek) felkészítése és bevonása a programba;
- Csoport működtetése legalább kétheti rendszerességgel – amelynek célja a tapasztalatok megosztása, a horizontális tanulás biztosítása, az önismeret fejlesztése, a prevenció és a hátránykompenzáció biztosítása – a projektbe közvetlenül bevont (mentorált) gyerekek, fiatalok és mentoraik számára, szükség szerint egyéb szakemberek (romológiával foglalkozó roma szakember, pszichológus, pályaorientációs tanácsadó, életvezetési tanácsadó) részvételével;
- Tanulási technikák elsajátítását célzó, valamint a közösségi tanulás lehetőségét biztosító foglakozások; kortárscsoport szerveződését biztosító tevékenységek, amelyben a kortárssegítők bevonása és együttműködése megvalósulhat;
- Az áldozattá válás megelőzését célzó tréningek biztosítása, melybe bevonhatók áldozatvédelemben, érdekvédelemben jártas szervezetek szakemberei és tapasztalati szakértők;
- A családi és női szerepekkel foglalkozó csoportok működtetése, szükség szerinti szakértők meghívásával;
- A családok motiválása a roma lányok lemorzsolódásának megelőzésére, továbbtanulására,családterápiás foglalkozások biztosítása a problémákkal, konfliktusokkal küzdő családoknak;
- Pályaorientációs foglalkozások, közép- és felsőfokú intézmények, szakképző iskolák, munkahelyek meglátogatása, velük való együttműködés, valamint a munkaerő – piacon való érvényesülés elősegítése érdekében a megalapozott egyéni döntéshozatal eszközrendszerének kialakítását célzó egyéni és csoportos foglalkozások
- Sport és egyéb aktív szabadidős tevékenységek: (pl. tánc, gerinctorna, aerobik, úszás/úszásoktatás, természetjárás, rajz, festés, zene, jóga stb. biztosítása a projektbe bevont lányok számára);
- Az iskolai felzárkózást és a tanulást segítő csoportos vagy egyéni foglalkozások;
- A programba bevont szakemberek számára szakmai segítőhálózat kiépítése;
- Weboldal, közösségi oldal létrehozása, mely segítségével aktív tud maradni a program befejeztével is a lányok közti kommunikáció;
- Önkéntesként való részvétel a település életében: közösségi, kulturális és sportesemények szervezésében, valamint településszépítésben.
- A súlyos szociális hátrányokkal küzdő gyerekek számára természetbeni támogatás biztosítása a továbbtanulás ösztönzése, illetve a lemorzsolódás elkerülése érdekében(pl. buszbérlet, szakkönyv, hangszer, színházjegy, múzeumi belépő, tanulmányi kirándulás részvételi díjának átvállalása, ruházat, étkezési utalvány, sportegyesületi tagság, sporteszköz, tanfolyam díja);
A nyertes pályázó projektjét mentorok bevonásával valósítja meg.
A pályázat megvalósításában mind a lányokkal, mind a családokkal történő együttműködés kulcsszereplői a mentorok, akik támogatják a lányokat és családjukat a továbbtanulásban és/ vagy a lemorzsolódás megelőzésében.
A mentorok kiválasztásánál a kedvezményezetteknek az alábbi szakmai szempontokat kell figyelembe venniük:
- A mentor lehet humán felsőfokú végzettségű szakember, így például védőnő, pszichológus, pedagógus, szociális munkás, szociálpedagógus, aki lehetőleg helyismerettel rendelkezik. Ennek hiányában egyéb felsőfokú végzettség is elfogadható, amennyiben a leendő mentor rendelkezik legalább két év tapasztalattal gyerekek esélyteremtését támogató programban vagy szolgáltatásban, illetve rendelkezik helyismerettel. A mentor emellett lehet legalább középfokú végzettségű roma nő is, aki személyes példájával tudja erősíteni az iskolázottság előnyeit.
- A mentorok pályázatba való bevonásához a mentoroknak motivációs levelet kell készíteniük, melyben ismertetniük kell a projekt céljaihoz való személyes kapcsolódásukat.